Stichting Proteas werkt samen met enthousiaste vrijwilligers.

Samen maken we onze droom waar.

Hoe meer vrijwilligers zich aansluiten,

hoe meer kinderen we de juiste aandacht kunnen geven!

Lees hieronder hoe jij als vrijwilliger kan bijdragen aan Stichting Proteas.

Boekenclub

Als begeleider bij de Boekenclub lees je samen met een kleine groep van ongeveer 3 kinderen (4-11 jaar) wekelijks online. Er wordt tijdens de online sessie uit hetzelfde boek gelezen. Je leert de kinderen online, maar toch ook ‘thuis’ kennen. Het gebeurt dus wel eens dat het broertje meeluistert. Of dat met trots de kat wordt voorgesteld. En wanneer grote zus trouwt worden natuurlijk de trouwfoto’s gedeeld.

Uiteraard is het doel de leesvaardigheid en -enthousiasme van de kinderen te vergroten. Dat doe je niet door constant fouten te corrigeren, maar vooral door het verhaal tot leven te brengen.

Na een korte training wordt je begeleid door de Boekenclub co-ordinator.

Regelmaat en vertrouwen is erg belangrijk in dit programma. Daarom werken wij met 5 maanden overeenkomsten voor zowel begeleiders als kinderen. Kan je daarna de kinderen niet meer missen wordt de overeenkomst uiteraard verlengd!

Expedities

Tijdens de expedities worden kinderen blootgesteld aan prikkelende culturele en kunstzinnige activiteiten. We gaan regelmatig naar musea, maar volgen ook de festival agenda’s zoals O Festival, Wildlife Film Festival en Wereldhavendagen, soms gecombineerd met een bezoek aan de bibliotheek. Als begeleider heb je ongeveer 3 kinderen onder je hoede en zorg je samen met de andere begeleiders voor een positieve, educatieve en veilige expeditie.

De expeditie wordt georganiseerd in het weekend en neemt 1 dagdeel in beslag. Aan het begin van het schooljaar wordt een jaaragenda gemaakt.

Alle onkosten worden uiteraard vergoed.

In addition to these two roles, there is always something you can support, such as managing our Social Media.
Do you want to know more? You can always contact us without obligation, so that we can see together what you can do for the Proteas Foundation.